mandag den 20. januar 2014

Syltede jordskokker

Hos vores kartoffelavler, har de, de skønneste økologiske jordskokker, vaskede vel og mærket. Så får jeg bare lyst til at kaste mig ud i mad med jordskokker.

For nogle år siden var jeg på kursus, gennem min fagforening, i ´Vintergrønsager´ hos nogle af kokkene fra ´Aarstiderne´. Og her fik jeg nogle gode ideer blandt andet til jordskokker.

En af opskrifterne er på syltede jordskokker, som vi gerne kommer på en salat. Jordskokkerne får en let nøddesmag, når de bliver ristet. Sommetider rister jeg jordskokkerne sådan at de bliver lidt a la chips, for det smager så englene synger.....


Syltede jordskokker

150 g jordskokker
2 kviste timian eller rosmarin
5 sorte peberkorn
skal af ½ citron
1 dl rapsolie

Skur og skræl jordskokkerne og skær dem i små tern.
Kom olien i en lille gryde, tilsæt jordskokker og krydderier og varm olie op.
Skru ned for blusset og lad jordskokkerne småsimre i ca. 5 minutter. (Jeg kan godt lide, hvis jordskokkerne lige får lidt farve i kanterne)
Afkøl let.

Tip:
De syltede jordskokker kan holde sig i mindst en måned hvis de kommes på glad, dækkes med olie og opbevares på køl. Server dem ved stuetemperatur i salater, med ristede svampe eller fordel over sauteret spinat. (Den med spinaten stod i den opskrift, vi fik på kurset... Men spinat om vinteren når der er jordskokker.....)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar.